Amiga była jednym z pierwszych komputerów dostępnych na rynku, które oferowały zaawansowane możliwości graficzne i dźwiękowe. Amiga 500 i Amiga 1200 mogły wyświetlać grafikę w wielu kolorach jednocześnie (nawet do 4096 kolorów w trybie HAM – Hold-And-Modify) oraz odtwarzać wielokanałowy dźwięk stereo, co czyniło je idealnym narzędziem do gier i produkcji multimedialnych.
AmigaOS był wyjątkowo wydajny jak na swoje czasy. Był to system wielozadaniowy, co oznaczało, że pozwalał na uruchamianie kilku aplikacji jednocześnie. To było rzadkością w latach 80., kiedy większość komputerów osobistych oferowała co najwyżej tryb tekstowy lub jednoczesne działanie bardzo prostych programów.
Amiga miała kluczową rolę w rozwoju tzw. "demosceny", czyli społeczności programistów i artystów, którzy tworzyli demosceny – krótkie, często skomplikowane wizualnie i dźwiękowo pokazy mocy komputera. Demoscena Amigi była wyjątkowa, ponieważ komputer ten pozwalał na realizację bardzo złożonych efektów graficznych i dźwiękowych, co fascynowało zarówno programistów, jak i artystów.
Amiga była domem dla wielu klasycznych gier, takich jak Lemmings, The Secret of Monkey Island, Cannon Fodder, Worms, czy Sensible Soccer. Dzięki zaawansowanej grafice i dźwiękowi Amiga oferowała niezrównane doświadczenia dla graczy w tamtych czasach.
Komputer Amiga był szeroko stosowany w różnych dziedzinach profesjonalnych, takich jak produkcja muzyki (np. program OctaMED), grafika komputerowa, a także w telewizji i produkcji wideo. Program Deluxe Paint był narzędziem powszechnie używanym do tworzenia grafiki komputerowej, a Video Toaster – platformą do tworzenia efektów wideo i postprodukcji.
Amiga posiadała unikalną architekturę opartą na procesorze Motorola 68000, który wspierany był przez trzy współpracujące z nim układy: Agnus, Paula i Denise. Układy te odpowiadały za różne aspekty działania komputera, takie jak grafika, dźwięk czy kontrola pamięci, co czyniło Amigę jednym z najbardziej zaawansowanych komputerów swoich czasów.
Amiga 500, wprowadzona w 1987 roku, była jednym z najpopularniejszych modeli, skierowanych do użytkowników domowych i graczy. Z kolei Amiga 1200, wydana w 1992 roku, była bardziej zaawansowanym modelem z ulepszonymi układami graficznymi i procesorem, oferującym lepszą wydajność.
Pomimo innowacyjności i popularności Amigi, firma Commodore nie była w stanie skutecznie zarządzać swoimi zasobami finansowymi i marketingowymi. W 1994 roku firma ogłosiła bankructwo, co zakończyło złotą erę Amigi, choć społeczność użytkowników i miłośników tego komputera przetrwała do dziś.
Amiga pozostaje jednym z najważniejszych komputerów w historii informatyki i gier wideo, a jej dziedzictwo żyje dalej dzięki emulacjom, społeczności fanów i kolekcjonerów.